[Garnalennet] dieptemeting wad

Luuk Knol luuk.knol op gmail.com
Zo Sep 8 22:02:40 CEST 2013

Op weg naar de Oostzee varen we al jaren in maximaal 2 dagen van Borkum naar
Wangeroog Oost (met 2 hoogwaters bij daglicht) als het weer goed is. Groot
deel van de tijd (vooral bij opkomend water) min of meer koers Oost en op de
manier zoals ik aangaf. Dat is niet erg ingewikkeld, en vergt weinig gedoe
met wat dan ook, en schiet lekker op.
Het enige nadeel is, dat velen (om mij onbekende redenen) allerlei omwegen
varen door betonde geulen, zodat we weinig tegenkomen op onze route; beetje
ongezellig.
Maar als dat nou altijd (tientallen jaren) prima gaat, waarom zal ik me dan
nog druk maken over allerlei gedetailleerde dingetjes?
En hoe lang zijn die "gegevens"nog juist en hoe veel aandacht behoeft het
onderhoud daarvan? Een goeie tip zullen wij nooit versmaden, maar wie zit er
te wachten op een lawine van vergankelijke gegevens? Misschien is dat met
alle afleiding van waar het echt om gaat wel pas roekeloos...
Ik heb vaak de indruk dat mensen het Wadvaren veel te ingewikkeld maken.
Nietemin succes.

Groeten,
Luuk

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: garnalennet-bounces op lauwerszee.nl
[mailto:garnalennet-bounces op lauwerszee.nl] Namens Georg Schmitz
Verzonden: zondag 8 september 2013 21:35
Aan: garnalennet op lauwerszee.nl
Onderwerp: Re: [Garnalennet] dieptemeting wad

Het idee was om de gegevens uit te wisselen. En als wij dan over de
gegevens van de wadvaarders uit Caro of Harlesiel of Bensersiel kunnen
beschikken zal het een verruiming zijn.

Zelf heb ik afgelopen zomer veel aan kaarten/schetsen van de locale
wadvaarders daar gehad. Zelf oppassen en de tekens van de natuur lezen
moet natuurlijk altijd, blind op de tomtom-varen over het wad lijkt me
roekeloos...

Groetjes, Georg

Op 5-9-2013 11:45, Luuk schreef:
> Wij varen al vele jaren met de beschikbare gegevens en een goed oog voor
dieptemeter en het water rondom en onze intuïtie en dat gaat prima. We
willen niet méér met apparaatjes bezig zijn en het hoeft ook niet. Werkt
jouw idee trouwens ook bij Wangeroog en bv Vlieland of het ElbeWeserwad of
alleen op de  vierkante meter hier "voor de deur" waar we toch al goed
bekend zijn?
> Overigens succes.
> Groeten
> Luuk
>
> Verstuurd vanaf mijn iPhone
>
> Op 5 sep. 2013 om 00:02 heeft Georg Schmitz <georg op xs4all.nl> het volgende
geschreven:

uitgewerkt: maak je eigen dieptekaart. En als je al die bestanden verzamelt
en bij elkaar voegt kun je een zeer actuele en nauwkeurige kaart gebruiken.