<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1561" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Hallo Garbnalen,</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Hierbij integraal de brief die wij, n.a.v. de 
informatie die wij vorige week kregen, aan Rijkswaterstaat hebben 
gestuurd.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV>
<DIV class=Section1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><?xml:namespace prefix = o ns = 
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT 
size=2>&nbsp;</FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Geachte heer Struik, 
</EM></FONT></SPAN></P></DIV><SPAN 
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: KHM; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL"><BR 
style="PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-type: section-break" 
clear=all></SPAN>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial; mso-bidi-font-family: Tahoma"><o:p><FONT 
size=2><EM>&nbsp;</EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Van A naar een beetje…. Dat klinkt 
dramatisch, maar is wel de wijze waarop in watersportkringen uw plan om alleen 
de hoofdgeulen op het Lauwersmeer te baggeren wordt 
opgevat.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT 
size=2><EM>&nbsp;</EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Heel veel jaren (vanaf 2003 ook met 
schriftelijke meldingen aan de volgens ons verantwoordelijke overheden) hebben 
we vanuit het Watersportverbond gezocht naar de voor vaardiepten 
verantwoordelijke organisatie in Nederland. Daarbij zijn we van het beroemde 
kastje naar de muur gestuurd. Natuurlijk werd in de loop der tijd wel het een en 
ander duidelijk. Maar met alleen maar: “Nee, wij zijn niet verantwoordelijk” is 
het meer niet dieper geworden en verondiept het steeds verder. 
<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=2><EM><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial">Eindelijk bleek Rijkswaterstaat de organisatie die 
zich verantwoordelijk voelde voor het baggeren van wat toen genoemd werd “de 
bak”, het hele meer tot de oude grens van </SPAN><?xml:namespace prefix = st1 ns 
= "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" /><st1:metricconverter 
ProductID="1.30 meter"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial">1.30 
meter</SPAN></st1:metricconverter><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial"> zou op 
diepte worden gebracht. (november 2005). Vrij snel daarna werd deze toezegging 
weer teruggetrokken. <o:p></o:p></SPAN></EM></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Tot onze verbazing kwam in 2006 een 
kaart met gepeilde diepte op het meer en de definitieve toezegging van 
Rijkswaterstaat Buitenpost op tafel. Op een avond met de gezamenlijke 
watersportverenigingen aan het meer (18-4-2007) is zelfs uitgebreid ingegaan op 
de aanpak van dit baggerwerk, waarbij nog een paar hobbels overwonnen zouden 
moeten worden. Bijvoorbeeld t.a.v. de depots van bagger rondom Senneroog. De 
suggestie van één van de aanwezigen om de bagger op het eilandje zelf te 
deponeren werd grif overgenomen.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Via de provincies Groningen en 
Friesland werd ons maanden later duidelijk dat ook deze afspraak niet zou worden 
nagekomen…<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT 
size=2><EM>&nbsp;</EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Mw. Tjoelker, RWS Buitenpost, meldde 
in het betonningsoverleg met RWS op 14 november j.l. te IJmuiden dat RWS gaat 
baggeren op het Lauwersmeer, maar dat het alleen de hoofdgeulen betreft. De 
werkzaamheden zullen al op 15 december worden begonnen. Dat juichen we zeer toe. 
Immers: De Staande Mast Route door Nederland is hiermee weer voor dit traject 
bruikbaar gemaakt voor die jachten waar deze route voor is 
bedoeld.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Maar Mw. Tjoelker meldde dat alleen 
de hoofdgeulen worden gebaggerd. Een verdere toelichting waarom verdere 
werkzaamheden niet worden uitgevoerd werd niet gegeven.<BR 
style="mso-special-character: line-break"><BR 
style="mso-special-character: line-break"><o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Deze beperking tot baggeren van 
alleen hoofdgeulen is zeer betreurenswaardig. Want voor de watersport op het 
Lauwersmeer is het hele gebied, inclusief de nevengeulen, zeer aantrekkelijk om 
te varen. Dat wordt elk jaar slechter, dus steeds meer boten moeten afhaken. 
Daarom vertrekken boten, die dit gebied van oorsprong als vaargebied hebben, 
intussen van het meer omdat alleen in de hoofdgeulen varen te beperkend is 
geworden. Ook is het de verwachting dat eigenaren van jachten bij schade door 
vastlopen claims zullen indienen bij 
Rijkswaterstaat.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT 
size=2><EM>&nbsp;</EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Wij vragen u bij deze ons duidelijk 
aan te geven waarom Rijkswaterstaat uiteindelijk heeft besloten alleen maar de 
hoofdgeulen te gaan baggeren.</EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>Zoals jullie wel begrijpen, we zijn blij 
dat er iets gebeurt, maar weer wordt de verantwoordelijkheid die RWS heeft niet 
aangepakt: zij zijn net zo goed verantwoordelijk voor de diepte op het verdere 
meer. Dat laten ze zitten (letterlijken figuurlijk).</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>De consequenties gaan verder dan je 
denkt: de Provincies Groningen en Fryslan, de gemeenten Dongeradeel, 
Kollummerland en De Marne waren overeengekomen de aanlegplaatsen op het meer, 
die ook aan&nbsp;zwaar achterstallig onderhoud lijden, te vervangen. Maar zij 
zouden wel eens af kunnen gaan haken af als de nevengeulen, dus de stukken 
achter de eilandjes etc., niet diep genoeg meer zijn voor&nbsp;de meeste jachten 
die normaler wijze op de eilandjes zouden willen liggen.</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>We hebben wel&nbsp;begrip voor het 
standpunt van de gemeenten en provincies.</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN>&nbsp;</P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>Groeten, Janny du 
Bois.</FONT></SPAN></P></DIV><!-- SPAMfighter Signature --><br><hr>Ik gebruik de gratis versie van <a href="http://www.spamfighter.com/lnl">SPAMfighter</a><br>Wij zijn een gemeenschap van 5,7 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.<br />12896 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.<br>De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.</BODY></HTML>