<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="MSHTML 6.00.2800.1561" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Hallo Garbnalen,</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>Hierbij integraal de brief die wij, n.a.v. de
informatie die wij vorige week kregen, aan Rijkswaterstaat hebben
gestuurd.</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT> </DIV>
<DIV>
<DIV class=Section1>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><?xml:namespace prefix = o ns =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT
size=2> </FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Geachte heer Struik,
</EM></FONT></SPAN></P></DIV><SPAN
style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: Tahoma; mso-bidi-language: KHM; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL"><BR
style="PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-type: section-break"
clear=all></SPAN>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial; mso-bidi-font-family: Tahoma"><o:p><FONT
size=2><EM> </EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Van A naar een beetje…. Dat klinkt
dramatisch, maar is wel de wijze waarop in watersportkringen uw plan om alleen
de hoofdgeulen op het Lauwersmeer te baggeren wordt
opgevat.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT
size=2><EM> </EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Heel veel jaren (vanaf 2003 ook met
schriftelijke meldingen aan de volgens ons verantwoordelijke overheden) hebben
we vanuit het Watersportverbond gezocht naar de voor vaardiepten
verantwoordelijke organisatie in Nederland. Daarbij zijn we van het beroemde
kastje naar de muur gestuurd. Natuurlijk werd in de loop der tijd wel het een en
ander duidelijk. Maar met alleen maar: “Nee, wij zijn niet verantwoordelijk” is
het meer niet dieper geworden en verondiept het steeds verder.
<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=2><EM><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial">Eindelijk bleek Rijkswaterstaat de organisatie die
zich verantwoordelijk voelde voor het baggeren van wat toen genoemd werd “de
bak”, het hele meer tot de oude grens van </SPAN><?xml:namespace prefix = st1 ns
= "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" /><st1:metricconverter
ProductID="1.30 meter"><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial">1.30
meter</SPAN></st1:metricconverter><SPAN style="FONT-FAMILY: Arial"> zou op
diepte worden gebracht. (november 2005). Vrij snel daarna werd deze toezegging
weer teruggetrokken. <o:p></o:p></SPAN></EM></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Tot onze verbazing kwam in 2006 een
kaart met gepeilde diepte op het meer en de definitieve toezegging van
Rijkswaterstaat Buitenpost op tafel. Op een avond met de gezamenlijke
watersportverenigingen aan het meer (18-4-2007) is zelfs uitgebreid ingegaan op
de aanpak van dit baggerwerk, waarbij nog een paar hobbels overwonnen zouden
moeten worden. Bijvoorbeeld t.a.v. de depots van bagger rondom Senneroog. De
suggestie van één van de aanwezigen om de bagger op het eilandje zelf te
deponeren werd grif overgenomen.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Via de provincies Groningen en
Friesland werd ons maanden later duidelijk dat ook deze afspraak niet zou worden
nagekomen…<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT
size=2><EM> </EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Mw. Tjoelker, RWS Buitenpost, meldde
in het betonningsoverleg met RWS op 14 november j.l. te IJmuiden dat RWS gaat
baggeren op het Lauwersmeer, maar dat het alleen de hoofdgeulen betreft. De
werkzaamheden zullen al op 15 december worden begonnen. Dat juichen we zeer toe.
Immers: De Staande Mast Route door Nederland is hiermee weer voor dit traject
bruikbaar gemaakt voor die jachten waar deze route voor is
bedoeld.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Maar Mw. Tjoelker meldde dat alleen
de hoofdgeulen worden gebaggerd. Een verdere toelichting waarom verdere
werkzaamheden niet worden uitgevoerd werd niet gegeven.<BR
style="mso-special-character: line-break"><BR
style="mso-special-character: line-break"><o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Deze beperking tot baggeren van
alleen hoofdgeulen is zeer betreurenswaardig. Want voor de watersport op het
Lauwersmeer is het hele gebied, inclusief de nevengeulen, zeer aantrekkelijk om
te varen. Dat wordt elk jaar slechter, dus steeds meer boten moeten afhaken.
Daarom vertrekken boten, die dit gebied van oorsprong als vaargebied hebben,
intussen van het meer omdat alleen in de hoofdgeulen varen te beperkend is
geworden. Ook is het de verwachting dat eigenaren van jachten bij schade door
vastlopen claims zullen indienen bij
Rijkswaterstaat.<o:p></o:p></EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><o:p><FONT
size=2><EM> </EM></FONT></o:p></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2><EM>Wij vragen u bij deze ons duidelijk
aan te geven waarom Rijkswaterstaat uiteindelijk heeft besloten alleen maar de
hoofdgeulen te gaan baggeren.</EM></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN> </P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN> </P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>Zoals jullie wel begrijpen, we zijn blij
dat er iets gebeurt, maar weer wordt de verantwoordelijkheid die RWS heeft niet
aangepakt: zij zijn net zo goed verantwoordelijk voor de diepte op het verdere
meer. Dat laten ze zitten (letterlijken figuurlijk).</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>De consequenties gaan verder dan je
denkt: de Provincies Groningen en Fryslan, de gemeenten Dongeradeel,
Kollummerland en De Marne waren overeengekomen de aanlegplaatsen op het meer,
die ook aan zwaar achterstallig onderhoud lijden, te vervangen. Maar zij
zouden wel eens af kunnen gaan haken af als de nevengeulen, dus de stukken
achter de eilandjes etc., niet diep genoeg meer zijn voor de meeste jachten
die normaler wijze op de eilandjes zouden willen liggen.</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN> </P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>We hebben wel begrip voor het
standpunt van de gemeenten en provincies.</FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2></FONT></SPAN> </P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><SPAN
style="FONT-FAMILY: Arial"><FONT size=2>Groeten, Janny du
Bois.</FONT></SPAN></P></DIV><!-- SPAMfighter Signature --><br><hr>Ik gebruik de gratis versie van <a href="http://www.spamfighter.com/lnl">SPAMfighter</a><br>Wij zijn een gemeenschap van 5,7 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.<br />12896 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.<br>De Professionele versie heeft deze voetnoot niet.</BODY></HTML>