<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-1" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.18975">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><FONT size=3><FONT
face=Calibri><B><I style="mso-bidi-font-style: normal">Geen voorschutting
voor Esonborg bij sluis Lauwersoog</I></B><I
style="mso-bidi-font-style: normal">.<?xml:namespace prefix = o ns =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></I></FONT></FONT></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De laatste
jaren is er veel ergernis rond het schutten van de Esonborg, die een
toeristische "dienst" tussen Esonstad bij Oostmahorn en Schiermonnikoog
onderhoudt. Er is veel onduidelijkheid over de voorrang bij het schutten. Krijgt
het schip nu wel of niet voorrang.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Volgens het
Binnenvaart Politie Reglement (BPR) heeft de Esonborg, net als<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>andere grote schepen, geen recht op
voorschutting. De bevoegde autoriteit, in dit geval de Provincie Groningen zou
dit eventueel kunnen verlenen op grond van art.628
b.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Rederij
Wagenborg, die ook de veerdienst vanuit de buitenhaven van Lauwersoog naar
Schiermonnikoog onderhoudt heeft hiervoor en verzoek
ingediend.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De provincie
heeft het verzoek afgewezen, met name omdat het een precedent zou scheppen voor
andere rondvaartboten, charterschepen etc. Landelijk is<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>er om dezelfde redenen ook geen recht
van voorschutting aan grote schepen verleend.<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Uitgezonderd brandweer politie etc.
Hierop is de rederij in verweer gekomen bij de rechtbank.
<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De rechter
heeft geen uitspraak gedaan en de partijen geadviseerd om gezamenlijk tot een
oplossing te komen. Dat overleg is inmiddels geweest en ook daaruit is
voortgekomen dat er <STRONG>geen voorschutting</STRONG> toegepast gaat
worden.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Volgens de
bestaande regelgeving (art 6.28<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>BPR
lid 5) moet de sluisbedienaar de schepen schutten in volgorde van aankomst,
waarbij grote schepen binnen één schutting voorrang hebben op een klein schip.
Dat heeft te maken met een zo optimaal mogelijke benutting van de
sluiskolk.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Omdat er
over deze sluis ook nog eens een ophaalbrug ligt is het passen en meten met
schepen die wel of niet onder de gesloten brug door kunnen varen, of er kunnen
liggen bij het schutten.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Na overleg
met Wagenborg<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>is er op basis van
het hierboven genoemde artikel nu een dienstinstructie voor de sluis gemaakt.
Afspraak is o.a. dat de Esonborg half onder de brug kan
liggen.</FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Bovendien is
er vanaf<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>9 januari 2011 nu
<STRONG>'s winters ook zondagsbediening</STRONG> van 9.00 uur tot 17.00 uur.
(alleen op winter-zondagen bediening op afstand via Oostersluis in
Groningen) voor alle schepen, dus ook jachten.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De rederij
heeft daarop de lopende procedure bij de rechtbank
ingetrokken.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><B><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><o:p><FONT size=3
face=Calibri> </FONT></o:p></I></B></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Wat betekent
deze uitspraak nu voor watersporters?<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Het is geven
en nemen van beide kanten. Ben je in het bezit van marifoon is het goed om uit
te luisteren en/of<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>je te melden,
hoewel dat bij grote drukte wel weer een extra belasting voor de sluisbedienaar
is.<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>Grote schepen melden zich in
ieder geval. </FONT></FONT></I><I style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT
size=3><FONT face=Calibri>Goed<SPAN style="mso-spacerun: yes">
</SPAN>aansluiten bij de al wachtende schepen, zodat de sluisbedienaar overzicht
heeft. Niet voordringen!<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>We
hebben<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>de provincie gevraagd ook nog
eens goed naar voldoende wachtmogelijkheden te kijken. Daar wordt al<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> aan gewerkt</SPAN>. Zo mogelijk ook een
geleideremming, drijvende steigers aan de buitenkant
etc.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Verder is
het verstandig om in het drukke seizoen buiten de piektijden (dit is meestal
rond hoogwater)<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>te schutten. Je zou
kunnen wachten in de passantenhaven.<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN></FONT></FONT></I><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Houd ook
rekening met de spertijden van de brug: plm. 20 minuten voor de afvaart van de
veerboot, blijft de brug immers gesloten. <o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Vergroting
van de sluis of een nieuwe sluis zit er voorlopig nog niet in omdat in verband
met de verwachte stijging van de zeespiegel veel meer maatregelen genomen moeten
worden. In ieder geval komt er een<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>groot gemaal,<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>zal de zeekering verhoogd moeten worden
en hopelijk in combinatie daarmee een nieuwe of<SPAN
style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>vergrootte sluis. Vergroten van de sluis
op dezelfde plaats betekent een zeer langdurige scheepvaartstremming en dat is
in feite niet mogelijk.</FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT
face=Calibri></FONT></FONT></I> </P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Groeten,
Janny du Bois<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P></FONT></DIV></BODY></HTML>