<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=iso-8859-1" http-equiv=Content-Type>
<META name=GENERATOR content="MSHTML 8.00.6001.18975">
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT size=2 face=Arial>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><FONT size=3><FONT 
face=Calibri><B><I style="mso-bidi-font-style: normal">Geen voorschutting 
voor&nbsp;Esonborg bij sluis Lauwersoog</I></B><I 
style="mso-bidi-font-style: normal">.<?xml:namespace prefix = o ns = 
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></I></FONT></FONT></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De laatste 
jaren is er veel ergernis rond het schutten van de Esonborg, die een 
toeristische "dienst" tussen Esonstad bij Oostmahorn en Schiermonnikoog 
onderhoudt. Er is veel onduidelijkheid over de voorrang bij het schutten. Krijgt 
het schip nu wel of niet voorrang.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Volgens het 
Binnenvaart Politie Reglement (BPR) heeft de Esonborg, net als<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>andere grote schepen, geen recht op 
voorschutting. De bevoegde autoriteit, in dit geval de Provincie Groningen zou 
dit eventueel&nbsp;kunnen verlenen op grond van art.628 
b.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Rederij 
Wagenborg, die ook de veerdienst vanuit de buitenhaven van Lauwersoog naar 
Schiermonnikoog onderhoudt heeft hiervoor en verzoek 
ingediend.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De provincie 
heeft het verzoek afgewezen, met name omdat het een precedent zou scheppen voor 
andere rondvaartboten, charterschepen etc. Landelijk is<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>er om dezelfde redenen ook geen recht 
van voorschutting aan grote schepen verleend.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Uitgezonderd brandweer politie etc. 
Hierop is de rederij in verweer gekomen bij de rechtbank. 
<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De rechter 
heeft geen uitspraak gedaan en de partijen geadviseerd om gezamenlijk tot een 
oplossing te komen. Dat overleg is inmiddels geweest en ook daaruit is 
voortgekomen dat er <STRONG>geen voorschutting</STRONG> toegepast gaat 
worden.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Volgens de 
bestaande regelgeving (art 6.28<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>BPR 
lid 5) moet de sluisbedienaar de schepen schutten in volgorde van aankomst, 
waarbij grote schepen binnen één schutting voorrang hebben op een klein schip. 
Dat heeft te maken met een zo optimaal mogelijke benutting van de 
sluiskolk.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Omdat er 
over deze sluis ook nog eens een ophaalbrug ligt is het passen en meten met 
schepen die wel of niet onder de gesloten brug door kunnen varen, of er kunnen 
liggen bij het schutten.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Na overleg 
met Wagenborg<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>is er op basis van 
het hierboven genoemde artikel nu een dienstinstructie voor de sluis gemaakt. 
Afspraak is o.a. dat de Esonborg half onder de brug kan 
liggen.</FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Bovendien is 
er vanaf<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>9 januari 2011 nu 
<STRONG>'s winters ook zondagsbediening</STRONG> van 9.00 uur tot 17.00 uur. 
(alleen op winter-zondagen bediening op afstand&nbsp;via Oostersluis in 
Groningen) voor alle schepen, dus ook jachten.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>De rederij 
heeft daarop de lopende procedure bij de rechtbank 
ingetrokken.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><B><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><o:p><FONT size=3 
face=Calibri>&nbsp;</FONT></o:p></I></B></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Wat betekent 
deze uitspraak nu voor watersporters?<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Het is geven 
en nemen van beide kanten. Ben je in het bezit van marifoon is het goed om uit 
te luisteren en/of<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>je te melden, 
hoewel dat bij grote drukte wel weer een extra belasting voor de sluisbedienaar 
is.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>Grote schepen melden zich in 
ieder geval. </FONT></FONT></I><I style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT 
size=3><FONT face=Calibri>Goed<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; 
</SPAN>aansluiten bij de al wachtende schepen, zodat de sluisbedienaar overzicht 
heeft. Niet voordringen!<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>We 
hebben<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>de provincie gevraagd ook nog 
eens goed naar voldoende wachtmogelijkheden te kijken. Daar wordt al<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;aan gewerkt</SPAN>. Zo mogelijk ook een 
geleideremming, drijvende steigers aan de buitenkant 
etc.<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Verder is 
het verstandig om in het drukke seizoen buiten de piektijden (dit is meestal 
rond hoogwater)<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>te schutten. Je zou 
kunnen wachten in de passantenhaven.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN></FONT></FONT></I><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Houd ook 
rekening met de spertijden van de brug: plm. 20 minuten voor de afvaart van de 
veerboot, blijft de brug immers gesloten. <o:p></o:p></FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Vergroting 
van de sluis of een nieuwe sluis zit er voorlopig nog niet in omdat in verband 
met de verwachte stijging van de zeespiegel veel meer maatregelen genomen moeten 
worden. In ieder geval komt er een<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>groot gemaal,<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>zal de zeekering verhoogd moeten worden 
en hopelijk in combinatie daarmee een nieuwe of<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>vergrootte sluis. Vergroten van de sluis 
op dezelfde plaats betekent een zeer langdurige scheepvaartstremming en dat is 
in feite niet mogelijk.</FONT></FONT></I></P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT 
face=Calibri></FONT></FONT></I>&nbsp;</P>
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class=MsoNormal><I 
style="mso-bidi-font-style: normal"><FONT size=3><FONT face=Calibri>Groeten, 
Janny du Bois<o:p></o:p></FONT></FONT></I></P></FONT></DIV></BODY></HTML>