<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<p class="MsoNormal"><span style="color: rgb(31, 73, 125);">Uitleg
van KNRM aangaande de afspraken omtrent berging en redding op
lauwersmeer en wad:<br>
</span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">De Redding
Maatschappij (KNRM) heeft met vele partijen in Nederland
afspraken gemaakt oftewel een <u>Convenant </u>getekend om de
zogenaamde Bergers en de KNRM niet bij voortduring “in staat van
oorlog op het water” te laten opereren. Bij wijze van spreken
dan.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D"><o:p> </o:p>Zo ook
heeft Bos Marine Services (eigenaar Jelle Bos) recentelijk de
KNRM gevraagd of zij met de KNRM een Convenant wilde sluiten en
dit wilden beide partijen wel.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D"><o:p> </o:p>Het
staat overigens particulieren op het water altijd vrij om hulp
aan te bieden aan hulpvragers en van Bergers is bekend dat zij
met gepeperde rekeningen na afloop tevoorschijn komen.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">“Sleeptouw vast
betekent een hulpverleningsovereenkomst”.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D"><o:p> </o:p></span><u><span
style="color:#1F497D">Juridisch gezien bepaalt de hulpvrager
(dus de schipper van het vaartuig) van wie hij/zij hulp wil,
dus met wie u in zee wil gaan als hulpvragende.<o:p></o:p></span></u></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D"><o:p> </o:p>Verder
staat in het Convenant nadrukkelijk het volgende: <o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">De beslissing of er
- naast de essentiële reddingsoperatie – door KNRM tevens andere
hulpverleningsassistentie geboden zal worden, zal door de
betrokken KNRM schipper(s) steeds worden getoetst aan onder
andere de volgende criteria:<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">“is de te redden
partij donateur van de KNRM, is het zijn uitgesproken wens om
door de KNRM geassisteerd te worden en het KNRM vaartuig ter
beoordeling van de schipper in staat tot hulp”.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">“In het algemeen
zal de KNRM bij een vaartuig langer dan 20 meter geen
assistentie verlenen (geen sleephulp) tenzij “nood en dood” en
als dit mogelijk is voor het reddingsvaartuig.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D"><o:p> </o:p>Dus als
u hulp vraagt aan de Kustwacht en met verzoek te worden geholpen
door de KNRM, verandert er niks voor u, je.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">De KNRM heeft met
de Nederlandse Kustwacht de afspraak dat zij de KNRM dienen te
alarmeren in dit soort situaties, doch dit ziet en hoort de
Berger ook en als zo`n Berger in drukke tijden dan standby op
het water ligt, is de Berger meestal als eerste ter plekke. Wilt
u dan alleen de hulp van de KNRM dan dient de Berger dit te
respecteren op basis van het onderling getekende Convenant<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1F497D">Via andere partijen
waaraan u kenbaar maakt dat u hulp nodig bent kan het zo maar
zijn dat er alleen een Berger tevoorschijn komt.<o:p></o:p></span></p>
<span style="color:#1F497D">En om het nog wat ingewikkelder te
maken: Er ligt ook nog regelmatig een hulpverleningsbootje
(Mirfak) op Lauwersoog van een andere meneer Bos en ook van
Ameland komen er direct in het seizoen Bergers tevoorschijn.<br>
<br>
Met vriendelijke groeten,<br>
<br>
Jeroen Mulder<br>
<br>
Secretaris WSV Lauwerszee<br>
</span>
<div class="moz-signature"><br>
<br>
</div>
</body>
</html>