[Garnalennet] 2 alternatieve routes

henkm op filo.nl henkm op filo.nl
Ma Sep 8 22:17:34 CEST 2008

Beste mensen,

1)
Meer dan een van u had (me) er al eens op gewezen,
maar Hans Fix heeft het nu mooi gedocumenteerd:
een diepe route vlak langs de Westkant van
Schiermonnikoog:
  http://www.wadvaarders.nl/site/pages/wadvaren/navigatie-en-routes-
oostelijk-
wad/diepe-route-onder-schier.php

[Als de laatste regel bij u in meerdere uiteenvalt,
 ga dan naar http://www.wadvaarders.nl
 en klik dan op "Diepe route onder Schier',
 op de linkerzijde van de pagina, onder 'Actueel'.]

2)
Heb ook maar een plaatje gemaakt van wat mijn bootje
eind juli gevaren heeft als 'klein rondje Schier'
(door de Eilanderbalg naar buiten):
  http://www.filo.nl/users/oostwant/rondeila.htm
Tam weer, geen enkele moeilijkheid, of het moest
het jagersinstinct zijn toen daar op het Simonszand
opeens ca. 100 lekker vette zeehonden lagen.
We zijn er vandaan gebleven, en blijven dat ook
na 1 september doen.
Net als onder 1) is hier de rode lijn de track, en
de blauwe de route.

3)
Over de verlegging van de Spruit:
Iedereen had gelijk.
De verzameling op http://filo.nl wordt in de praktijk
bijna (meer dan) dagelijks geupdate, maar ik beloof slechts
eens per week. Eind augustus was ik een week aan het
zeilen naar de Oost, en toen begaf mijn ouwe getrouwe
(uit de vorige eeuw!) Aldi-laptopje het, zodat ik niet
vanuit Fedderwardersiel of Wangersiel de waypoints
via internet kon updaten. Ook tijdens vakanties
probeer ik dat namelijk eens per 2-4 dagen te doen.
De termijn van een week is ruim gehaald, maar ik kan
me voorstellen dat iemand die aan 'dagelijks' gewend is
(Kanoet?) even schrok. Ik ook.
[Met dank aan Luuk Knol, die vond dat dit even gemeld moest worden].

Met vriendelijke groet,

Henk Menninga