[Garnalennet] vaartuigenbelasting - alles op een rijtje
niels tempel
niels.tempel op trimaran-trojka.nl
Zo Jan 18 23:37:48 CET 2009
Onderstaand de analyse uit de economische/fiscale pagina's van de NRC
van 17/1 j.l. Alles keurig op een rijtje en politiek geanalyseerd.
*Het spookschip ‘De Vaarbijdrage’*
Als een spookschip koerst de vaartuigenbelasting door de parlementaire
geschiedenis. Deze week is zij weer opgedoken. Van de 4.400 kilometer
aan vaarwegen voor watersporters, vertoont 40 procent knelpunten. Ook de
brug- en sluisgelden kunnen de watersporters dwars zitten, evenals een
reeks lokale heffingen. Bureaucraten in Brussel werken aan een simpele,
uniforme watersportheffing voor heel Europa, maar Nederland wil een
eigen koers varen. Daarom heeft Gerda Verburg, de CDA-minister van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, vorig jaar snel een commissie
ingesteld. Een normale Haagse reactie in zulke situaties.
Voor de afwisseling kreeg deze commissie de naam ‘taskforce’ mee. Vanaf
1979 hebben heel wat commissies een vaartuigenbelasting voorgesteld,
maar er is nooit wat van gekomen. Dat ter geruststelling van
watersporters met een allergie voor belastingen. Overigens wil de
taskforce niet over een ‘belasting’ spreken. Zij houdt het op ‘een
bijdrage’; dat klinkt een stuk vriendelijker. Watersporters zijn
gevoelig op dat punt. Om hen te winnen voor de heffing, moet het geïnde
geld meteen worden teruggesluisd naar de watersport zelf; buiten de
overheid om. Ter wille van de aanvaardbaarheid, mag de Belastingdienst
niets met de inning te maken hebben. Daarvoor worden organisaties als de
ANWB en de Vereniging HISWA verantwoordelijk. Die worden beloond met 10
procent van de heffing. De opgehaalde 45 á 50 miljoen euro komt terecht
in een potje (Blauwfonds) waar Kamerleden niets over te zeggen hebben.
Zo weinig overheid en zo veel private sector zou in elk geval de VVD
genoegen moeten doen. Dat is niet het geval.
Het kersverse, liberale Tweede Kamerlid Ton Elias constateert dat de ‘b
ij d r a g e ’ wettelijk verplicht is.Dan is het een belasting. Iedere
nieuwe belasting roept bij de VVD heftige reflexen op, hoeveel suiker
men ook door de naam mengt. De watersportorganisaties zelf weten nog
niet hoe ze de smakelijke worst van extra macht moeten afwegen tegen de
impopulariteit van een vaarbelasting. Ze hebben het rapport niet vooraf
mogen lezen en het was ook niet uitgelekt. In de Haagse politiek is dat
kunststukje een compliment waard aan commissievoorzitter Dzsingisz
Gabor. Tien jaar geleden was hij CDA-Kamerlid en staatssecretaris van
Natuurbeheer.
Van de 510.000 mensen met een boot(je) moeten er 300.000 verplicht aan
het fonds doneren. Maar hoe regel je dat? De mogelijkheden zijn een
belastingsticker op de boot, een persoonlijke vaarpas of een kenteken.
Dat kan een plaat of een chip op de boot zijn in combinatie met een
document voor de eigenaar. Daar beginnen de moeilijkheden. Is het echt
zo simpel honderdduizenden boten te identificeren vervolgens op kenteken
te zetten en daarna toezicht uit te oefenen? De ambtenaren van veel
overheidsinstanties willen dat graag. De politie kan overtreders vlotter
bekeuren, de belastinginspecteur kan fraudeurs makkelijker opsporen en
voor verzekeraars is het ook handig. De commissie vindt een vaarsticker
simpeler. Maar die is helaas ook makkelijker na te maken. De
vaarbelasting zou acht euro per vierkante meter moeten bedragen. Boten
tot tien meter vallen buiten de heffing, maar dan mogen ze geen
(buitenboord)motor hebben. Dat roeiende watersporters daardoor buiten de
heffing blijven en alle grachtensloepen worden belast, lost voor de PvdA
niet meteen alle problemen met de heffing op. Aan de ene kant hebben de
sociaal-democraten altijd gezocht naar een manier om de eigenaren van
patserige jachten mee te laten betalen aan de voorzieningen van de
recreatievaart. Aan de andere kant wil de financiële woordvoerder in de
TweedeKamer, Paul Tang, eerst zeker weten dat de voorgestelde regeling
niet uitmondt in een particuliere bureaucratie die vooral ergernis
oproept en weinig vereenvoudigt. De race voor Gabor is nog niet gelopen.
De minister heeft beloofd nog vóór de zomer met een kabinetsstandpunt te
komen. Verscheidene eerdere – soms bijna aangenomen –wetsvoorstellen
zijn overigens nooit ingevoerd. Oud-minister Zalm (Financiën, VVD)
betitelde de vaarbelasting ooit als ‘een van de nachtmerries van het
ministerie van Financiën’. En die spookt maar door. Tot op de dag van
vandaag zit in de prijs van elke liter diesel een halve eurocent als
compensatie voor een eerdere op de valreep niet-ingevoerde vaarbelasting.
Aertjan Grotenhuis ©
Lees meer hierover op http://www.nrc.nl/geld
F i s c a l i te i te n
NH 17
Zie ook het achtergrondonderzoek te bereiken via:
http://weblogs3.nrc.nl/geld/2009/01/18/vaartuigenbelasting-op-komst/
Meer informatie over de Garnalennet
maillijst