[Garnalennet] Tips voor toervaren in Noorwegen

Peter Bunschoten pbusg op starhub.net.sg
Di Mrt 23 21:30:29 CET 2010

Voor de toervaarders onder ons die wat verderweg naar het noorden trekken is vaak wel bekend welke Deens of Zweedse kaarten en/of handboeken men moet hebben.
Voor Noorwegen is dat wat minder bekend.
Hier enige tips:
  a.. Het gebruik van "Den Norske Los" is aan te raden. Deel 2A en 2B zijn ook in het Engels en dekken de Noorse zuidkust. Deel 3 t/m 7 zijn alleen in het Noors maar goed te begrijpen en duidelijk. Veel foto's en goede beschrijving van havens en fjorden als ook ligplaatsen.
  b.. The Norwegian Cruising Guide is een andere aanraader www.norwegiancruisingguide.com is er electronisch en in boekvorm. Zelf zou ik voor  het boek gaan en wel de vorige edites geschreven door John Armitage en Mark Brackenburg. Nieuwe versie is door Phillis Nickel en John Harris bewerkt en wel heel mooi, maar ook wel wat gevoelig voor tijdsverloop en iets te.
  c.. Ik gebruik als overvaarder de grote kust kaarten van de 300 series, zie ook Norwegian Hydrographic Services, http://www.statkart.no/filestore/Sjkartverket/Tekstfiler/Produktkatalog2010web.pdf , rechtstreeks te bestellen bij Nautisk Forlag in Oslo  http://www.nautisk.no/ (werkt ook een Nederlander handig om taalproblemen op te lossen).
  d.. Daarnaast gebruik ik de Kystkart (KystAtlas SA) die erg handig zijn vooral op de westkust en zijn op A 3 formaat en veel details geven (vergelijkbaar met de Finse serie voor de Finse wateren).  http://www.kystatlas.no/kystatlas/Products/KystKart.aspx  Deze zijn handiger dan de "Botsportkart" serie. Wel even goed het vaargebied uitzoeken.
Ik schafte deze zaken direct in Noorwegen aan en per courier naar Nederland als ik er niet moet zijn voor mijn werk. Dit is beduidend goedkoper dan hier ten lande kopen.
Ook op markplaats of e-bay zijn er wel eens deze zaken te koop en heb je echt een koopje. Er varanderd niet zo heel veel in Noorwegen, give or take een brug, maar die dan toch al hoog. Wel opletten op kabels over het water en de doorvaart hoogte. Staan op de kaart maar niet altijd even duidelijk!
Ook lukt het wel eens om een serie te lenen in Noorwegen en deze met een fles erbij retour te zenden na gebruik.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Groet
Peter Bunschoten

http://www.statkart.no/filestore/Sjkartverket/Tekstfiler/Produktkatalog2010web.pdf