[Garnalennet] Plaatgat "dicht"

henkm op filo.nl henkm op filo.nl
Wo Jan 19 21:14:50 CET 2011

Beste mensen,

We wisten dat het eens zou gaan gebeuren, maar
het valt me toch ('nu al'?) rauw op m'n dak.

De betonning van het Plaatgat (het zeegat dat
het dichtst tegen Schiermonnikoog aan ligt)
zal in februari worden opgenomen.
Zie:
  http://www.iidesk.com/water/ntsdetail?nr=87508

Ik vermoed dat vooral de versmalling (en niet per se
de verontdieping, hoewel dat een kwestie van tijd
is) een rol heeft gespeeld bij deze beslissing.

Hoe dan ook:
Zal zodra de tonnen werkelijk worden opgenomen de laatst
bekende tonnenposities posten.
  [Daarnaast zullen die, gemarkeerd met een 'X' als eerste
   letter om een virtuele ton aan te geven,
   ook langdurig worden opgenomen in de verzameling van
   tonnenposities vanaf http://www.filo.nl/
   ]

Een tochtje vanuit Lauwersoog naar de Oost, of
andersom, via het alternatieve zeegat (Westgat)
duurt (meen ik ooit eens berekend te hebben)
toch iets van 50 minuten langer.

Het onbetonde zeegat van Baltrum wordt ook door
'niemand' bevaren. Behalve dan de lokale vissers.
En daar zijn tracks van via AIS.

Eens kijken wat we vanuit Lauwersoog vanaf maart/april
kunnen uitproberen met geringe diepgang en tam weer.

PS:
Het huidige Westgat wandelt natuurlijk ook naar de Oost.
Heb in 2010 de RWS-boot 'Waddenzee' al een keer zien
afsteken *vlak* boven het Rif (dus ver beneden de oude
'gele tonnetjes-route' die dateert van voordat het
huidige Westgat werd betond).
Wordt dat ons nieuwe Westgat/Plaatgat?

Met vriendelijke groet,

Henkm