[Garnalennet] Fwd: Onderzoek vaargedrag op de Waddenzee

Luuk Knol luuk.knol op gmail.com
Do Okt 20 16:16:41 CEST 2011

1. Ik weet niets van kritiek op belangenbehartigers. Daar moe van worden
lijkt mij niet goed. Mij staan geen momenten voor de geest, waar behoorlijk
en liefst uitgebreid gelegenheid was voor die belangenbehartigers te
luisteren naar de meningen van de achterban over strategie en beleid.
Terwijl ik daar volgens mij zelf misschien ook wel toe behoor. En ook wel
opvattingen had en heb over de strategie, die ik nooit besproken heb
gehoord, of weerlegd. Heb ik iets gemist?
Dus misschien moet daarvoor een voorziening komen, uiteraard anders dan een
mededeling tijdens een ALV van eenWSV, die blijkbaar niet geschikt is voor
uitgebreide discussie over dit onderwerp. Ook dit garnalennet is misschien
niet daarvoor bedoeld en niet geschikt. Een kritische achterban lijkt me
iets begerenswaardigs. Koesteren en veel mee communiceren zou ik zeggen!
2. Valt er nog veel meer af te sluiten? Wij vullen al vele jaren braaf van
alles in (enquetes, waarnemingen; en tegelijk is er afgesloten naar
hartelust). Nu wordt er al afgesloten als ergens zich 7 zeehonden vestigen.
Krijgen we nu ook nog afsluitingen omdat er een enquete niet is ingevuld?
Ik weet niet precies wat “de oude situatie” was, maar in ònze oude situatie
hadden we prachtige momenten op Simonszand, op de Bosplaat (foto van de
vogelliefhebber-schipper met een meeuwenjong in de hand!), bezochten we
zelfs het Griend, etc. Daarnaar wil ik best terug.
3. Na overpeinzing realiseerde ik mij ineens, dat het wezen van de enquete
niet zozeer een enquete is, maar te typeren is als een schriftelijke
overhoring, zoals vroeger op school. Hij zal voornamelijk leiden tot inzicht
in de vraag: heb je je lesje (in door sommigen bedachte gewenste
gedragsregels) wel goed geleerd? En dat is iets anders dan inzicht in
gedrag. En ook anders dan inzicht in de opvattingen daarover.
Inderdaad valt er voor een wadvaarder met ogen en oren niet te ontkomen aan
Erecode, WadOpPas, etc. Wat dat betreft zou je als antwoord ook eenvoudig de
desbetreffende brochures op kunnen sturen: daar staan alle antwoorden in.

Goed, de vraag blijft of men doorlopend wil weten wat er leeft onder
wadvaarders en daarmee voeling wil houden op een systematische manier, of
dat men een lesje wil overhoren, en verder liever niks.
Inhoudelijk is het garnalennet daarvoor denk ik, niet hèt medium. En ten
overvloede: dit alles gaat niet over personen, maar over zaken en hoe een
proces zou moeten.

Hartelijke groeten,

Luuk Knol

  _____