[Garnalennet] Waypoints van Filo.nl

Georg Schmitz georg op xs4all.nl
Ma mei 28 23:35:46 CEST 2012

Beste garnalen,

afgelopen pinksterweekend ben ik met de EH6 naar Ameland vertrokken, met
aan boord mijn geliefde zeemuis Riekje en de nieuwste
waypointsverzameling van filo.nl by Henkmen (Valsolda).

We waren erg blij met de `shortcut´ naar Holwerd: een fantastische
overtocht geheel onder zeil, snel, effectief, geen gedoe met onnodig
oploeven of zelfs kruisen. Al met al een prachtige route, de XAMELAND.
Dank je wel voor deze waardevolle aanvulling op onze bestaande kaart.

Op zondag zijn we naar de Hon van Ameland gezeild en daar droog
gevallen. Wat een prachtige plek, harde zand en geen scheepvaart en dus
ook geen deining. Na een lange wandeling over het zand, een bezoek aan
een kano-tentenkamp heerlijk rustig de nacht doorgebracht.

Op pinkstermaandag ochtend werden we wakker in dichte mist. De marifoon
stroomde over van paniekmeldingen van andere schippers die echt niet
wisten hoe dit te handelen. Keer om keer vertelde de "kustpost" Schier
dat je zonder radar bij mist met een zicht van minder dan 1000m voor
anker hoort te gaan in afwachting van beter zicht. Maar ja, dat is tegen
dovemansoren  als je na een fijn en zonnig pinkster-weekeindje op Schier
op dinsdag weer aan het werk moet. Zelfs de kanoërs (of kanoeten?)
konden het niet laten om hun tocht van Ameland via Engelsmanplaat naar
Schier met een zicht van soms minder dan 100m voort te zetten.  Nogal
roekeloos in mijn perceptie.

Twee uur voor HW kon ik 3 tonnen ver kijken en we hebben het erop
gewaagd en zijn ankerop gegaan. De GPS met het nieuwste filo-bestand in
de aanslag, de scheepstoeter stand-by. Op het Wierumer Wad trok het weer
dicht, maar dankzij de GPS met de laatste Nopoints-update, geen centje
pijn. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden en dus hier nog een keer:
Dank Je Wel, Henk en filo.nl! Ook pasten we een strategie toe, die
andere watersporters in deze situatie kennelijk onbekend is: langzaam
varen. Werkt perfect en is zeer rustgevend voor de bemanning. Ruim
voldoende tijd om naar andere schepen en/of boeien uit te kijken en de
diepte in de gaten te houden.

Voor de sluis in Lauwersoog was het een ongelofelijke drukte. Zelfs de
Esonborg koos ervoor om zijn passagiers met de bus te laten reizen
i.p.v. de sluis te passeren. Daar moesten ze een gewoonte van maken. Na
twee uur wachten dan eindelijk een erg volle schutting (drie jachten en
een trimaran voor de brug, ik lag met mijn hek tussen twee drijvers in!)
en we waren weer veilig in onze box.

Zonder de waypoints van Henkmen en filo.nl was dit niet gelukt en lagen
we nog voor anker. HULDE!!

Behouden vaart, Georg&Riekje.

--
Georg Schmitz