[Garnalennet] Navigatie ervaring zuid van het Bornrif

H. Merkus h.merkus op home.nl
Vr Aug 21 22:30:20 CEST 2015

Beste medegarnalen.

Even een navigatiebericht vanuit onze ervaringen.

Op woensdag,19 augustus tussen 10.15 u zijn we met opkomend water gezeild van de
haven van Terschelling via de Blauwe Balg het Borndiep tussen Ameland en het
Bornrif, om door te zeilen en vandaar naar de Kuipersplaat te gaan en aldaar te
ankeren.

Het gaat mij om de NIET betonde ruimte tussen het Bornrif en de kust van Ameland
en wel het vaarwater tussen 53.28.500 N  /005.38.730 O en 53.28.233 N /
005.41.571 O.
Dit water passeerden wij omstreeks hoogwater en ZW wind kracht 2-3 Bf..

Net als twee jaar geleden hebben wij deze route gekozen. Volgens de nieuwste
kaarten waar ik over beschik zou deze route goed te doen zijn bij nauwkeurige
navigatie.
De kaarten geven aan dat de smalste doorgang ongeveer 0,270 Zm breed  en LAT van
3.7 en 2.8.

Tijdens de passage bleek ons, dat de kaarten vwb. de diepte grotendeels kloppen.
MAAR de doorgang is veel smaller en bochtiger dan de kaarten aangeven.
Wij zijn tussen de brekers door gelaveerd en voeren tweemaal zo dicht op kust
dat gezichten van mensen aan de kustrand te onderscheiden waren.
Kijkende naar het vlakke water tussen de brekers schat ik de bevaarbare doorvaar
ruimte op ongeveer 200 meter breed.
Kijkend van West naar Oost is het net of de brekende golven een lijn naar de
kust vormen.

Omdat de dieptemeter vrij constant op ongeveer 3.5 mtr. bleef, moest er een
doorgang zijn.
Daarom was het voor ons een leuke uitdaging bij rustig weer en tij de doorvaart
te ontdekken.
Wel hebben we besloten om een volgende keer niet weer deze weg te kiezen.
Zandsuppletie is mooi voor de kust, maar wat het onder water doet is een
verassing.

Hielke en Marrie Merkus
A.penelope