[Garnalennet] Bestuursproblemen

Luuk Knol luuk.knol op gmail.com
Wo Jul 13 10:34:59 CEST 2016

Ik heb kennis genomen van de brief van het bestuur aan de leden. Ik hoop, dat het lukt dat in deze tijd de zich betrokken voelende leden aanwezig kunnen zijn.
Of ik daar kan zijn is twijfelachtig. Wij zijn nu volop bezig met de Westerdijzeeschouwenreunie. Het is onzeker of wij op het geplande moment er in het Roode Hooft bij kunnen zijn. Daarom geef ik graag bij deze de eerder door mij aan het bestuur gesteld vragen door via het Garnalennet, in de hoop dat anderen zich er over ontfermen.
Wil de bijeenkomst aan zijn doel beantwoorden, dan is het nodig, dat het bestuur met een compleet en onomstreden feitenrelaas komt. We hebben in eerste instantie geen behoefte aan meningen en de discussie is niet gediend bij veroordelingen, zoals in de rondzendmail van het bestuur helaas al gebeurt. Het moet dus wel anders.

De leden zullen aan de hand van feiten zelf wel oordelen wat waardig is of onwaardig.
Dus ik hoop dat het op deze manier een schone discussie kan worden.
Het is ook nodig dat de andere betrokkenen aanwezig zijn voor het precies krijgen van de feiten. Het moet zo mogelijk zijn om een vruchtbaar gesprek te hebben.

Hartelijke groeten

Luuk Knol
Hieronder mijn eerdere mail aan het bestuur:

Aan het bestuur.

Met grote verbazing hebben wij kennis genomen van uw brief waarin u meldt, dat uw bestuur aftreedt.
Als reden geeft u aan dat de uitvoering van het plan voor een andere bemensing en benutting van ons clubhuis in eerste instantie mislukt is.

Dit bericht roept tal van vragen op.
-             Hoe was de uitvoering van dit plan georganiseerd?
-             Welke stappen zijn er door het bestuur gezet om er een succes van te maken?
-             Wat heeft het bestuur ondernomen om van meet af aan draagvlak te creëren bij de andere betrokkenen bij het functioneren van het Roode Hooft?
-             Hoe is er gecommuniceerd over afspraken, taakverdeling, verdeling van verantwoordelijkheden tussen bestuur en Roode Hooft commissie, bezetting, etc.?
-             Welke gesprekken heeft het bestuur met de Roode Hooft commissie en andere betrokkenen gevoerd, wanneer en met wie?
-             En wat is daarbij besproken?
-             Welke concrete afspraken zijn daarbij gemaakt?
-             Hoe heeft het bestuur dit precaire proces begeleid, en hoe intensief bleef het bestuur betrokken bij het proces van verandering?
-             En over de huidige situatie: wat is nu het resultaat? Wie houdt nu het clubhuis draaiende?
-             Hoe geeft het bestuur op dit moment inhoud aan zijn verantwoordelijkheid voor het functioneren en de bemensing van het clubhuis?
-             Ook in verband met de CAM race en het aangekondigde palaver in het clubhuis door ons met een kleine vloot Westerdijkzeeschouwen op zaterdagavond 16 juli?
En wat beweegt het bestuur om al na één mislukte poging af te treden, in plaats van op te treden, en een nieuwe en betere poging tot uitvoering van het plan te ondernemen?
Niet alleen het bestuur, maar ook veel andere leden besteden veel energie en tijd aan de vereniging. Vaak al heel veel jaren, soms met wind mee, en soms met tegenwind. Hoe verhoudt uw voorgenomen opstappen zich daarmee? Misschien kunt u het nog eens heroverwegen.

Dit alles zal veel onrust geven onder de leden, en de onwetendheid zal voer zijn voor veel speculatie. Dit is extra schadelijk voor de vereniging.

Het is dan ook naar mijn mening de plicht van het bestuur om zo spoedig mogelijk te komen met een zorgvuldig en compleet feitenrelaas, en dit op een zo kort mogelijke termijn aan een extra ledenvergadering voor te leggen ter bespreking. Redelijkerwijs zou dat direct na het vaarseizoen moeten, begin september.

Ik ben er van overtuigd dat de behoefte hieraan leeft bij meer leden.

Een spoedig antwoord zou ik zeer op prijs stellen.

Vriendelijke groeten,

Luuk en Els Knol
Verstuurd vanaf mijn iPad