[Garnalennet] brandweer: 26 september Lauwersoog

Gjalt Dupon g.dupon op home.nl
Di Sep 17 21:40:40 CEST 2019

Hee, wat een leuke actie!! Waarvoor hulde!

Groet, Gjalt.

From: du Bois
Sent: Tuesday, September 17, 2019 2:25 PM
To: garnalennet op lauwerszee.nl
Subject: [Garnalennet] brandweer: 26 september Lauwersoog

Leden Dorpsbelang, bewoners woonkern, bungalowpark, bedrijven van Lauwersoog, campinggasten en iedereen die erbij wil zijn.

Op donderdag 26 september om 19.00 uur vindt er een oefening van de brandweer Friesland en Groningen plaats op de camping te Lauwersoog.

Waarom? Omdat je op z’n minst goed voorbereid moet zijn als hier op Lauwersoog iets gebeurt.

Ongeveer een jaar geleden zijn wij benaderd door Johan Bosklopper van de brandweer Groningen, om eens een keer iets te vertellen over wat we zelf kunnen doen aan voorzorgsmaatregelen mocht er brand uitbreken. (Info rookmelders, koolmonoxidemelders info ook aanwezig op die avond)

Helaas hadden wij als activiteiten commissie niet een geschikt programma om deze actie van de brandweer in te lassen, daarom heb ik na mijn afscheid in deze commissie, op persoonlijke titel dit op me genomen, uiteraard in overleg met het bestuur, omdat ik er zolang mee bezig was en de contacten allemaal al had met de mensen van de brandweer.

De afgelopen jaren zijn wij op Lauwersoog geconfronteerd met een aantal zeer grote branden, die er bij mij persoonlijk ook behoorlijk hebben ingehakt, en ik het daarom nog belangrijker ben gaan vinden dat wij goed op de hoogte dienen te zijn wat we zelf kunnen doen aan voorzorgsmaatregelen.

Het duurt gewoon wel minstens 10 tot 12 minuten voor de brandweer er is

Wat is de bedoeling van deze info avond van de brandweer op Donderdag 26 september om 19.00 uur.

We gaan op de camping, een container brand nabootsen, dit doen we bij het toiletgebouw wat je als eerste tegen komt als je via de Hoofdingang de camping opkomt.

Daarna gaan we de brandweer Zoutkamp en de brandweer van Anjum oproepen om echt mee te maken hoe lang in werkelijkheid 10 tot 12 minuten wachten duurt.

In dit hele verhaal van een brand die ontstaat tot dat er werkelijk iets aan gedaan gaat worden door de brandweer wordt u door een spreker van de brandweer bijgepraat wat er allemaal kan gebeuren als we niets doen.

Deze avond wordt geheel verzorgd door de brandweerkorpsen van Groningen en Friesland, er zal pers bij zijn, burgemeesters en wedhouders van beide gemeentes zullen worden uitgenodigd, en u/jij. Ik als bewoner van dit prachtige gebied, heb met heel veel plezier vele gesprekken en overlegmomenten gehad met de brandweer, en wil u ook graag op het hart drukken hoe belangrijk dit is voor ons als dorp, om een uurtje tijd te nemen om bij deze oefening aanwezig te zijn.

Na afloop kunt u veel info krijgen van de brandweer omdat er ook een infowagen van de brandweer zal staan, ook kunt u de auto’s bekijken van Zoutkamp en Anjum.

Leden van Dorpsbelang kunnen na afloop een kopje koffie drinken bij het Boze Wijf (jullie krijgen een consumptie muntje)

Dus nogmaals: Komt allen op donderdag avond 26 september van 19.00 uur tot ongeveer 20.00 uur.

Met een hele vriendelijke brandweer groet Janneke Gerdes.