[Garnalennet] econautic onderwatercoating en koudijsstralen

Bert Glazenburg bglazenburg op wxs.nl
Di Dec 9 19:47:29 CET 2008

Beste Jan, ik heb mijn boot al jaren in de epoxy en smeer er helemaal niets
op. Dat geeft iets meer aangroei maar het wordt er in het najaar zo weer af
gespoten. Dat werkt natuurlijk niet als je vele weken achtereen op zout
water verblijft. Maar bij mij, en ik wissel zoet en zout regelmatig af, heb
ik geen antifouling nodig. Groet, Bert Glazenburg
  -----Original Message-----
  From: garnalennet-bounces op lauwerszee.nl
[mailto:garnalennet-bounces op lauwerszee.nl]On Behalf Of Jan Kok
  Sent: woensdag 3 december 2008 11:45
  To: garnalennet op lauwerszee.nl
  Subject: [Garnalennet] econautic onderwatercoating en koudijsstralen

  Ik ben van plan om op mijn schip een milieuvriendelijker en minder
arbeidsintensieve onderwaterverf aan te brengen. Nu gebruik ik van
International zachte antifouling die er langzaam vanaf slijpt. Werkt goed,
maar moet elk jaar bijgewerkt worden en om het jaar helemaal opnieuw. Zoeken
op internet brengt mij naar http://www.ecolinecoatings.com/index.php?id=88
Dat lijkt een heel aantrekkelijk alternatief voor de jaarlijkse
antifoulingbeurt. Je schip wordt door de epoxy  ook nog eens echt waterdicht
van en dat is voor polysester schepen natuurlijk ook mooi meegenomen. Ben
benieuwd of er mensen zijn die (positieve) ervaring hebben met dit product.

  Een tweede vraag. Wie heeft er ervaring met koudijsstralen (in plaats van
zandstralen) en kent een werf in Groningen die dit doet?

  Jan Kok (Souterly 115, Meet Her)