[Garnalennet] noodbakens

Robert Willemsen garnalennet op newton.xs4all.nl
Za Feb 19 12:21:01 CET 2011

On Sat, Feb 19, 2011 at 11:41:15AM +0100, Koos Winnips wrote:
> Hi,
>
> Het vaarseizoen komt er weer aan, vandaag gaat de dektent er weer af ;)
> Toch maar eens aan het zoeken naar een iets moderner reddingsmiddel.
> Daar zit de laatste jaren behoorlijke ontwikkeling in. Ik zoek klein
> persoonlijk noodbaken om te gebruiken naast het vuurwerk (dat blijft
> gewoon). Liefst iets dat ik in mijn spraytop kan stoppen als ik door de
> week 's avonds met mijn kleine bootje op het Lauwersmeer aan het trainen
> ben, maar ook kan gebruiken op het Wad op de Ouwe Tukker.

> Raadt de KNRM iets aan?

De knrm gebruikt zelf in ieder geval strobelights, een bemanningslid uit Lauwersoog heeft hieraan zelfs zijn leven te danken.
En dit lijkt mij voor jouw bij alleen varen op het Lauwersmeer in het donker ook een hele goede oplossing i.c.m. met een waterdichte portable gps zou je ook een noodoproep kunnen doen.
Zelf zou ik alleen vertrouwen hebben in een echt strobelight, dus met een flitsbuisje en niet die dingen die ze verkopen voor aan het reddingsvest met een lampje of zelfs ledje.

Als je gps niet vertrouwd als je in het water ligt, dan is iets wat op ais gebasserd is ook niet betrouwbaar, zo'n apparaat werkt pas nadat de ingebouwde gps een fix heeft.

Robert