[Garnalennet] vaarbelasting

Luuk Knol luuk.knol op telfort.nl
Wo Jan 14 22:19:40 CET 2009

Wat ik tot nog toe compleet mis in de argumentatie, is:

1. Wat is er de logica van om allerlei sport en recreatie (en cultuur, etc.)
te subsidiëren, en waarop stoelt dan de vanzelfsprekendheid, dat de
watersport zelf ineens min of meer kostendekkend zou moeten zijn? Terwijl
het een gezonde en minst storende vrijetijds-bezigheden is?!

2. Als hier dan tóch het (wat mij betreft discutabele) profijtbeginsel van
toepassing is, waarom moeten bijvoorbeeld Wadvaarders in Lauwersoog, die
behalve de sluis vrijwel geen "voorzieningen" gebruiken, en ook vrijwel geen
voorzieningen, die er niet toch al moeten zijn voor de beroepsvaart
(betonning bijvoorbeeld?), dan evenveel betalen als mensen die doorlopend
over binnenvaarwegen tuffen, met duizend bruggen en sluizen, die steeds open
moeten? Die bruggen moeten trouwens dicht voor de auto's en die betalen daar
al voor (dat zijn wij ook).
Als al die toezichthouders (van Staatsbosbeheer, etc.) ook "een voorziening"
zijn, schaf die dan maar af, wat mij betreft, en laat ons met rust.

En voor jachthavens betalen wij al flink. Ik als wadvaarder hoef helemaal
niet al die "verbeteringen" waar men het steeds over heeft. Welke zijn dat
dan? En als ik dan toch een keer over binnenwater vaar vind ik het
rechtvaardiger per gebruik het nodige in het klompje te doen, dan een veel
groter bedrag, dat niet in verhouding staat tot dat gebruik (dit dus in
tegenstelling tot dat profijtbeginsel).

Zolang op deze twee principiële punten geen helder en overtuigend antwoord
komt vind ik dat wij en ook het Watersportverbond nog lang niet toe zijn aan
praktische discussies over de uitvoering, registratie, inning, besteding,
etc.
Voor je het weet zijn onze vertegenwoordigers, net als met het onzinnige
lozingsverbod, weer akkoord met iets waar we alleen maar schade van hebben.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Groeten,

Luuk Knol