[Garnalennet] perikelen Esonborg

janny gerard du bois indeweer op hetnet.nl
Do Nov 18 22:59:36 CET 2010


Geen voorschutting voor Esonborg bij sluis Lauwersoog.

De laatste jaren is er veel ergernis rond het schutten van de Esonborg, die een toeristische "dienst" tussen Esonstad bij Oostmahorn en Schiermonnikoog onderhoudt. Er is veel onduidelijkheid over de voorrang bij het schutten. Krijgt het schip nu wel of niet voorrang.

Volgens het Binnenvaart Politie Reglement (BPR) heeft de Esonborg, net als  andere grote schepen, geen recht op voorschutting. De bevoegde autoriteit, in dit geval de Provincie Groningen zou dit eventueel kunnen verlenen op grond van art.628 b.

Rederij Wagenborg, die ook de veerdienst vanuit de buitenhaven van Lauwersoog naar Schiermonnikoog onderhoudt heeft hiervoor en verzoek ingediend.

De provincie heeft het verzoek afgewezen, met name omdat het een precedent zou scheppen voor andere rondvaartboten, charterschepen etc. Landelijk is  er om dezelfde redenen ook geen recht van voorschutting aan grote schepen verleend.  Uitgezonderd brandweer politie etc. Hierop is de rederij in verweer gekomen bij de rechtbank. 

De rechter heeft geen uitspraak gedaan en de partijen geadviseerd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Dat overleg is inmiddels geweest en ook daaruit is voortgekomen dat er geen voorschutting toegepast gaat worden.

Volgens de bestaande regelgeving (art 6.28  BPR lid 5) moet de sluisbedienaar de schepen schutten in volgorde van aankomst, waarbij grote schepen binnen één schutting voorrang hebben op een klein schip. Dat heeft te maken met een zo optimaal mogelijke benutting van de sluiskolk.

Omdat er over deze sluis ook nog eens een ophaalbrug ligt is het passen en meten met schepen die wel of niet onder de gesloten brug door kunnen varen, of er kunnen liggen bij het schutten.

Na overleg met Wagenborg  is er op basis van het hierboven genoemde artikel nu een dienstinstructie voor de sluis gemaakt. Afspraak is o.a. dat de Esonborg half onder de brug kan liggen.

Bovendien is er vanaf 9 januari 2011 nu 's winters ook zondagsbediening van 9.00 uur tot 17.00 uur. (alleen op winter-zondagen bediening op afstand via Oostersluis in Groningen) voor alle schepen, dus ook jachten.

De rederij heeft daarop de lopende procedure bij de rechtbank ingetrokken.

 

Wat betekent deze uitspraak nu voor watersporters?

Het is geven en nemen van beide kanten. Ben je in het bezit van marifoon is het goed om uit te luisteren en/of  je te melden, hoewel dat bij grote drukte wel weer een extra belasting voor de sluisbedienaar is. Grote schepen melden zich in ieder geval. Goed  aansluiten bij de al wachtende schepen, zodat de sluisbedienaar overzicht heeft. Niet voordringen!

We hebben de provincie gevraagd ook nog eens goed naar voldoende wachtmogelijkheden te kijken. Daar wordt al aan gewerkt. Zo mogelijk ook een geleideremming, drijvende steigers aan de buitenkant etc.

Verder is het verstandig om in het drukke seizoen buiten de piektijden (dit is meestal rond hoogwater) te schutten. Je zou kunnen wachten in de passantenhaven. Houd ook rekening met de spertijden van de brug: plm. 20 minuten voor de afvaart van de veerboot, blijft de brug immers gesloten. 

Vergroting van de sluis of een nieuwe sluis zit er voorlopig nog niet in omdat in verband met de verwachte stijging van de zeespiegel veel meer maatregelen genomen moeten worden. In ieder geval komt er een groot gemaal, zal de zeekering verhoogd moeten worden en hopelijk in combinatie daarmee een nieuwe of  vergrootte sluis. Vergroten van de sluis op dezelfde plaats betekent een zeer langdurige scheepvaartstremming en dat is in feite niet mogelijk.



Groeten, Janny du Bois
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://sigmund.vandervlis.nl/pipermail/garnalennet/attachments/20101118/31710f9d/attachment.htm>


Meer informatie over de Garnalennet maillijst