[Garnalennet] Nieuws Robbengatsluis van de WSV Lauwerszee

lauwerszeeeend op ziggo.nl lauwerszeeeend op ziggo.nl
Ma mei 11 00:18:01 CEST 2020

Beste Richard,

Ondanks dat ik geen viroloog ben, durf ik het wel aan om te stellen dat
varen op de wetenschap, niet altijd de beste koers oplevert. Immers we
verzeilen nu in een "witte vlek" op de kaart. Zonder data kan weinig als
onomstotelijk "waar" worden aangenomen... Wat mij betreft gaat het om
duidelijkheid scheppen waar beleid op is gebaseerd. Gezien de onderlinge
verschillen in de regio's moet met aannames, natte vingers, gewerkt zijn.
Zoals je zelf ook aangeeft zijn die deels achterhaald. Nou, wat is dan het
probleem om die tegen het licht te houden?

In het tweede deel van je mail geef je aan dat je de indruk hebt dat het
overleg minimaal is geweest. Dat vraagt om toelichting; waarom denk je dat?
Als dat zo is: Inderdaad, als overleg, tot nu toe slechts minimaal is
geweest, is er reden om opnieuw te gaan praten lijkt me. Echter; Fred
Matthee heeft in de nieuwsbrief aangegeven dat uitgebreid is gesproken over
dit onderwerp, en daarbij opgemerkt dat geen verdere aanpassingen,
voortkomend uit eventueel overleg, te verwachten zijn.

Besmettingen vinden plaats als (te) veel mensen op een zelfde plaats
verblijven!  De stelling dat je door beperking van verkeer/passages door de
Robbengatsluis bijdraagt aan afname van de concentratie van mensen in het
Lauwersmeer gebied is volgens mij onjuist. Het tegendeel zal het geval zijn:
Hetzelfde aantal mensen zal naar Lauwersoog komen om een stukje te varen,
nu, noodgedwongen, om alleen op het meer te varen. Hierdoor zal de
concentratie van mensen in het Lauwersmeergebied juist toenemen. Wat dat
betreft zie ik het Pinkster-Weekend met zorg tegemoet! Ik ben bang dat de
publieke aanlegplaatsen van de Marrekrite overspoelt zullen worden met
bezoekers. Persoonlijk heb ik me voorgenomen daarvoor te passen: Tijdens
Pinksteren dus af te zien van varen.
Wat kan er gaan gebeuren als de sluis ruimer bediend wordt? Wel, dat een
deel van de reeds aanwezige watersporters, in plaats van op een overvol
meer, de ruimte van het Wad opzoeken, daar droogvallen en één van de
volgende dagen terugkeren naar hun thuishaven. Daarmee bijdragend aan een
afname van het aantal mensen in het Lauwersmeergebied.
Zolang mensen in hun eigen "bubbel"blijven kan van overdracht van een
infectie geen sprake zijn.  Uw huis is uw eigen "bubbel". Evenzo uw auto
voorzover u geen derden meeneemt, net zoals uw boot, mits u geen verkeer aan
boord heeft van medewatersporters die meerdere rijen dik bij u langszij
liggen. Dat is nu juist wat op het meer dreigt te gebeuren! De wadvaarder
blijft, bij wijze van spreken, eerder anderhalve kilometer uit elkaar waar
de watersporter op de publieke aanlegplaatsen moeite zal hebben met het
handhaven van anderhalve meter afstand.
Overigens, als het met Pinksteren mooi weer is, ben ik bang ik dat ook in
onze eigen haven de concentratie van mensen te hoog zal zijn. Kortom: Zoveel
mogelijk boten moeten naar buiten, de zee op waar ruimte voorhanden is!

De reactie van de provincie Groningen, op een mail van me, heb ik als
paternalistisch, ambtelijk ervaren. Men verwoordde e.e.a. als: Dit is het
beleid en wij zijn bevoegd dat beleid vast te stellen. Helemaal waar!
Gelukkig is er geen noodtoestand in Nederland afgeroepen waardoor de burger,
pandemie of niet, de overheid kan aanspreken op haar beleid. Die bevoegdheid
is wat mij betreft helemaal geen vraag. Bij bevoegdheid hoort onlosmakelijk
aansprakelijkheid. Wat ik in de respons op mijn mail ervaren heb is
ambtelijke onwil om op inhoudelijke vragen in te gaan.

Met vriendelijke groet,

Gjalt Dupon, IC verpleegkundige