[Garnalennet] reactie gemeente Hogeland mbt Robbegatsluis

Gjalt Dupon g.dupon op home.nl
Wo mei 13 21:26:46 CEST 2020

Hallo Jeroen,

Het lijkt op kastje en muur verhaal... Corona wordt “gemanaged” door de plaatselijke veiligheidsregio. Daarvan zijn de gemeentes lid. De gemeente Groningen levert de voorzitter. De voorzitter kondigt maatregelen af in de vorm van een noodverordening. Deze zijn, denk ik, min of meer gelijkwaardig aan Gemeentelijke Politie Verordeningen, met dien verstande dat overtredingen zwaarder gestraft worden. De provincie komt in dit verhaal niet voor. Evenmin staan verordeningen mbt vaarwegen vermeld in de “Noodverordening van de voorzitter van de veiligheidsregio Groningen d.d. 12 mei 2020”. De provincie Groningen beheert echter de vaarwegen en kunstwerken buiten de “Stad”.
Overigens lijkt me dat er sprake is van tegenstellingen t.o.v. wat het Watersportverbond publiceert op haar website over wat mag & kan en de “Noodverordening van veiligheidsregio Groningen” (Hierin staat toch nog echt een verbod op buitensporten).
Nou, wie moet je aanspreken? Duidelijker wordt het er niet op... Het lijkt me dat de provincie acteert op een verzoek van de veiligheidsregio. Ik weet niet waar dat terug te vinden is (of moet zijn?). Evenmin wie nou aanspreekbaar is voor de afsluitingen/ beperkingen van de vaarwegen.

Hartelijke groet,

Gjalt Dupon.

From: Kanoet
Sent: Wednesday, May 13, 2020 12:11 PM
To: garnalennet op sigmund.vandervlis.nl
Subject: [Garnalennet] reactie gemeente Hogeland mbt Robbegatsluis

Hieronder de reactie van gemeente Hogeland:

  De Robbengatsluis is zoals u weet van de provincie Groningen. Wij hebben hierover geen zeggenschap.

  Wij snappen u wens maar hebben begrepen dat de huidige mogelijkheden op dit moment het maximaal haalbare is en dat daarover goed overleg is geweest met het bestuur van Watersportvereniging Lauwerszee.

  Wij vertrouwen erop dat deze vorm van goed overleg tussen de provincie en de watersportvereniging wordt voortgezet.

  Met vriendelijke groet,

  Marije Streefkerk

  Projectcoördinator recreatie & toerisme

Daar hebben we dus ook niets aan !

Ik zet dit nog even door naar de raadsleden van de gemeente Hogeland,

groet,

Jeroen Mulder