[Garnalennet] corona

lauwerszeeeend op ziggo.nl lauwerszeeeend op ziggo.nl
Vr mei 15 21:36:01 CEST 2020

Beste allen,

Ik heb begrepen dat tegen een noodverordening eigenlijk geen beroep of bezwaar mogelijk is. Tenzij dit gezien kan worden als onrechtmatige daad. Nou, daar zit je denk ik heel ver vanaf. Zeker als je dit vanuit de besmettingsleer benadert. Vanuit het BPR (Binnenvaart Politie Regelement) geredeneert klopt van de noodverordening weinig lijkt me gezien het onderscheid dat gemaakt wordt tussen beroeps- en recreatieve vaart, iets dat het BPR niet kent. Daarvanuitgaand kan zeker sprake zijn van benadeling. Of dat voldoende is om als onrechtmatige daad aangemerkt te worden? Ik weet het niet.
Zijn er juristen onder ons die hier meer licht op kunnen werpen? dan hoor ik dat graag!.
Voorts lijkt me dat er iets moet zijn van een redelijke termijn, waarbinnen nog sprake kan zijn van een noodverordening. Immers na meerdere maanden is er van een acute noodzaak geen sprake meer.

Tevens vraag ik me het volgende af: Bij contact met de sluismeester van de Robbengatsluis gaf hij aan dat het grootste struikelblok het feit is dat zij (het bedienend personeel van de Robbengatsluis) nu alleen moeten werken. Kennelijk werd het werk eerder met meerdere mensen, dan wel aflossingen verricht. Een terechte vraag lijkt me: Wat heeft de provincie de afgelopen weken gedaan, qua maatregelen, om dat probleem op te lossen. Wat is een redelijke termijn voor het implementeren van oplossingen als: Plaatsen van schotten, gebruiken van maskers/handschoenen, roulerende schema’s en dergelijke.  Het lijkt me niet juist als de provincie een probleem signaleert en het daar bij laat; geen moeite doet om tot een oplossing te komen. Dit is een beetje een schot voor de boeg, immers ik weet niet of de provincie al acties in dezen heeft gedaan.

Met vriendelijke  groet,

Gjalt Dupon.